Skip to content

Henkilökohtainen oppimisraportti

Aluksi

Tavoitteeni / kiinnostukseni

Tavoite on saada käytännön oppia projektinsuunnittelusta, sen toteuttamisesta ryhmäpohjaisessa skenaariossa ja mitä sudenkuoppia voi ilmestyä. Myös ketterämpi käsitys Gitlabin käyttämisestä on hyvää oppiaihetta. Läpikäyvä arvosana on tällä hetkellä tavoitteena.

Taustani / aikaisempi osaamiseni (vertaa osaamistasi opintojakson osaamis-tavoitteisiin)

Aikaisemmin en suorittanut ohjelmistosuunnittelun ja -testauksen kurssia paljoa, mutta sieltä sain jotakin kokemusta projektinhallintaan ja gitlabin käsittelyyn, joka on myös tämän kurssin teemaa aika paljon. Omaa koodausosaamistani en usko pystyväni vertaamaan hyvin muihin ryhmänjäseniin, joten työskentelisin enimmäkseen muiden tehtävänantojen parissa, esim. tiedonhaku ja dokumentointi. Nämä huomioon ottaen, oletettavasti itselleni tärkeimmäksi oppiaiheiksi tulisivat projektinhallinta yleisesti.

Haasteeni / projektityöni

Aiemmin haasteena on ollut ongelmatilanteissa kysymiseen rohkaistuminen. Paineita alkaa myös kertyä silloin, kun työmäärä on paljon ja sitä ei ole järjestelty. Tämän kurssin kohdalla kuitenkin näyttää siltä, että eri tehtävät järjestetään suhteellisen organisoidusti.

Projektin eteneminen...

  • Kirjaa tähän mitkä olivat tärkeimmät teemat omasta mielestäsi.
  • Tärkeintä on, että kerrot mitä uutta itse asiassa opit. Se voi olla jotain yleistä, kuten ”Opin, että x-suunnittelun eri vaiheissa tulisi kiinnittää huomiota seuraaviin asioihin: ...”, ”Erityisesti XX on tärkeää …” tai voit myös mainita jonkin pikku niksin, josta on itsellesi hyötyä, esim. ”Nn-työkalussa Zz tapahtuu Xx-valikon Yy-komennolla” ja voit vaikka Alt+PrintScreen-näppäinyhdistelmällä napata näytöltä kuvan. Älä täytä tätä kohtaa vain ”pakosta” vaan pohdi opitko oikeasti jotakin uutta!. Sen lisäksi sinun pitää miettiä, mikä merkitys opetetuilla asioilla on sinulle joko nyt tai tulevaisuudessa.
  • Kirjaa myös, mitä opetustilanteessa tai aiheeseen tutustuessasi heränneitä ideoita, tuntemuksia tai epäselviä asioita tuli mieleen. Esimerkiksi jos jokin erityinen asia sai sinut pohdiskelemaan, että onkohan asia todellakin noin, niin voisit tuoda sen esille. Myös yleinen palaute esim. opintojakson tahdista tms. auttaa opettajaa jatkossa tekemään korjauksia opintojaksoon.
  • Voit kirjata myös omassa (työ)elämässäsi heränneitä ajatuksia tai etsiä tietoa opintojakson aiheista esim. webistä tietoa hakien.

Henkilökohtaisten syitten vuoksi jäi moni asia jälkikäden tehtäviksi, lukaanmukien päiväkirja. Yritän kuitenkin tiivistää oman kurssiosallistumisen jonkinlaisiin lohkoihin.

Alkuvaihe

Ryhmän ensimmäiset kokoontumiset onnistuivat sutjakkaasti, sillä tiimihenkeä löytyi. Kaikille löyty jonkinlainen rooli, mutta omalle kohdalle omaksuin yleishanskarin hommat. Koska muilla ryhmänjäsenillä oli enemmän kokemusta ja intoa koodata, niin itse soljuin sellaiseen rooliin, joka hoitaisi ns. "nakkeja" projektissa. Tähän minulla ei ollut vastustusta, koska koin sen itsekin parhaaksi asemakseni ryhmässä.

"Teoria": projektin perustukset

Tässä vaiheessa ryhmä työskenteli issueiden ynnä muiden, ensimmäisten dokumentointitehtävien parissa. Muut jäsenet hoitivat verkkosivuston, joten itse keskityin perustehtäviin.

"Käytäntö": projektin alku

Toimeksiantaja ilmoitti kaikenlaisia tietoja siitä, minkälaisen palvelun he halusivat. Heiltä löytyi paljon "runkomallia" valmiiksi suunniteltuna, joka auttoi kurssikäyttäjien omassa teorisoinnissa ja käytännössä.

Projektin týöstäminen

Juuri kun tässä vaiheessa alkoi kurssityöskentely todella alkavan, omalla kohdalla alkoivat henkilökohtaisten hankaluuksien seuraukset vaikuttamaan kurssiosallistumiseen. Loppujen lopuksi muut ryhmästä työskentelivät suurimman osan palvelun tuottamisesta käytännössä, ja itse tein minimaalisesti omia osuuksiani. Selitin lopulle ryhmästä mitä oli tapahtunut ja pyysin anteeksi aikaisemmin selittämättömästä poissaolostani. Onneksi he ymmärsivät tilanteeni, ja toivon etteivät omat epäonnistumiseni vaikuttaneet heidän suoriutumiseen kurssista.

Lopuksi

Ikävä kyllä, omat ongelmat vaikuttivat rankasti kurssiosaamiseen. Vaikka sainkin oppia ohjelmistoprojektin ja -suunnittelun osaamisesta, niin olisin voinut oppia paljon paremmin, jos olisin hoitanut omat ongelmat ajoissa. Yritin lopuksi hoitaa mitkä tehtävät pystyinkään tekemään tässä vaiheessa. Itselle olettaisin arvosanaksi tulevan minimaalisen läpipääsylle katsoen omaa kevätslumppia tämän kurssin osalta, mutta tämäkin riippuu siitä, mitenkä koe onnistuu.