Skip to content

Projektin loppuraportti

1. Johdanto

Loimme Wear Right sovelluksen asiakkaan pyynnöstä joka suosittelee päälle pantavia vaatteita sää olosuhteiden mukaan. Projektissa oli mukana Eero Ronkainen, Ari-Pekka Kauppin, Markus Nylund, Aaro Kettunen ja Timo Soini.

Tämä projekti tehtiin Ohjelmistosuunnittelu ja Testaus (TTOS0900 - TTOS0800) kurssin vuoksi.

2. Tehtävät, tavoitteet, tulokset

2.1. Yhteenveto projektin toteumasta

Koko projektin toteuma

  • Projekti onnistui suurimmilta osin, lähinnä ajanloppumisen vuoksi, lisäajalla olisimme saaneet kaikki asiakkaan haluamat ominaisuudet toimimaan ja mukaan projektiin.

Mitä piti tehdä

  • Asiakas halusi sovelluksen joka suosittelee sään perusteella vaatteita.

Mitä tehtiin

  • Tehtiin kyseinen sovellus. Sovellus sisältää profiilien luomisen ja muokkaamisen, vaatesuositukset, suosikkipaikat sekä tietenkin säätiedot valitsemalta alueelta.

Miten onnistuttiin

  • Onnistuttiin kohtuullisen hyvin, olosuhteisiin nähden.

2.2. Projektin onnistuminen (suunnitelma vs. toteutuma)

Prosessin rakenne: vaiheet ja tehtävät, niiden toteutusperiaatteet ja aikataulut

  • Pysyimme melkein omassa aikataulussamme mukana, hieman aina viiveessä mutta hätää ei koskaan tullut. Pystyimme aina kirimään viimeviikon hommat ennenkuin uudet alkoivat. Lähdimme innolla koodaamaan luvan saatuamme.

Projektin sisäiset aikaresurssit: suunnitellut ja toteutuneet vaiheittain ja viikoittain, jakauma tehtävittäin (varsinainen sisältö ja projektin hallinta)

  • Emme loppuenlopuksi noudattaneed koodauksen aikaista GANT-kaaviota, mutta hommat tuli silti tehtyä loppuen lopuksi jokaisen itsenäisen työskentelyn vuoksi. Testaus jäi vajaaksi.

Projektin ulkopuoliset resurssit: konsultaatiot, koulutus, katselmoinnit, testaukset jne.

  • Ari Rantala antoi tietokannalle hieman pohjaa.

3. Ongelmat ja niiden ratkaisut

  • Kuvatkaa ongelmat projektin suunnittelussa ja toteutuksessa (mistä johtui, miten ratkaistiin, mitä olisi pitänyt tehdä toisin ja miten)

3.1. Ongelmat suunnittelussa

  • Suunnittelun aikana ei ilmennyt ongelmia.

3.2. Ongelmat toteutuksessa

  • Pieniä ongelmia tuli lähes jokaisessa tehdyssä ominaisuudessa mutta kaikista näistä olemme päässeet ylitse. "Täysstoppi" ongelmia ei ole tullut vastaan.

3.3. Muut ongelmat tai toteutuneet riskit ja niiden käsittely

  • Toteutuksen aikana ilmeni ongelma että yksi ryhmän jäsen ei ilmennyt paikalle sovitusti eikä työstänyt projektia eteenpäin.

4. Yhteenveto

4.1. Keskeiset opit

Listatkaa opitut asiat esim. henkilöittäin ja/tai vaiheittain. Mainitkaa myös hyvin toimineet työskentelytavat, työkalut ja menetelmät (nk. best practises).

  • Aaro Kettunen - Opin ryhmätyöskentelystä ja reactista ja gittiä
  • Ari-Pekka Kauppin - Opin ryhmänjohtajuutta, koodausta sekä git branchien hallintaa
  • Eero Ronkainen - Opin ryhmänjohtajuutta ja ryhmässä työskentelyä sekä backend-frontend integraatiota.
  • Markus Nylund - Opin ryhmätyöskentelyä ja gitin käyttöä.
  • Timo Soini -

4.2. Itsearviointi

4.2.1. Ryhmätyö

Mitä? Arvosana Selitystä
Projektipäällikkyys (ei henkilöön kohdistuvaa, vaan yleisemmällä tasolla) 5 Projektipäällikkyydessä ei ollut mitään ongelmaa, piti laivan uppoamasta.
Erilaisuuden hyödyntäminen 4 Hyödynsimme suurimmaksi osaksi ryhmän erilaisuutta.
Ongelmanratkaisu (ei pelkästään teknisten ongelmien ratkaisemista, viestintä ym.) 5 Suurempia ongelmia ei ollut ja kaikista päästin ylitse.
Työnjako ja tehtävien hallina 4 Työtä ja tehtäviä jaettiin ja suurimmaksi osaksi jaetut tehtävät tehtiin.
Ryhmän oma työ 5 Ryhmän tuotos on omasta mielestämme hyvä
Toisten työ (esim. tukiryhmätoiminta) 3 Emme ole muiden ryhmien työtä tarkkaillut sitten demoamiskerran.
Resurssien hyödyntäminen (mitkä ovat teidän resurssinne?) 5 Hyödynsimme resurrsejamme hyvin.
Ohjaus ja sen käyttö (mitä muutakin kuin oma ohjaaja?) 5 Ryhmänjohtajamme ohjasi meitä.
Ryhmäprosessi (ryhmällä eri kehitysvaiheita (joukko, klikki, ME, tiimi), miten kehittynyt?) 4 "Klikkasimme" hyvin alussa, yksi ryhmänjäsen jäi vähemmälle koodaamisen alussa.
Kriisit ja niistä selviäminen 5 Selvisimme kriiseistä.
Oman työn kriittinen kehittäminen 4 Ryhmän sisällä keirsi kriittinen palaute.

4.2.2. Suunnitelmallisuus (projektityöskentely)

Mitä? Arvosana Selitystä
Suunnitelmat 4 Suunnittelimme paljon.
Mitä tehty? 3 Kaikki suunnitelmista ei toteutunut
Mitä käytetty/valvottu (miten näkynyt projektin arjessa)? 3 Hieman arvelluttamaan jäänyt kysymys.
Mitä päivitetty ja miksi? 3 Päivitimme teknistä dokumentaatiota tietokannan muutoksen takia.
Miten hyvin tehty? 5 Suunnittelut tehtiin hyvin.
Resurssien hallinta 4 Hallitsimme resurssejamme hyvin.
Suunniteltu 5 Projekti valmistui tuntimääräisesti nopeasti.
Valvonta 4 Jokainen valvoi hieman itsenäisesti omien resurssien hallintaa.
Toteutuminen 4 Toteutui
Projektiprosessin dokumentointi (mm. muistiot eri palavereista) 4 Muistiinpanoja tehtiin palavereista, sekä keräsimme palaute dataa demokerrasta.
Projektiprosessin hallinta 5 Hallittiin prosessia.

4.2.3. Vuorovaikutus

Mitä? Arvosana Selitystä
Yhteydenpito sidosryhmiin (ketkä ovat sidosryhmiä?) 2 Kyllä
Tiedonhankinta (toimeksiantajalta tiedon saaminen) 3 Saimme tietomme toimeksiantajan antamista materiaaleista.
Haastattelut ja niiden valmistelu, toteutus ja tiedon jalostus 2 Emme valmistelleet haastatteluita mitenkään erityisen paljon.
Tiedottaminen 5 -
Asiakasorganisaatiossa 2 Asiakas ei ollut paljoa tekemisessä.
Erityiskohderyhmät - Ei olla oltu yhteydessä
Ammattikorkeakoululle 4 Olemme olleet yhteydessä eri opettajiin asiasta riippuen.
Muut kohteet ja mediat (jos näkynyt esim. lehdissä, messuilla tms.) - Emme ole tehneet tämän eteen mitään
Kohderyhmätyöskentely (valmistautuminen, tavoitteiden saavuttaminen, läpivienti) 4 Olemme ajatelleet kohderyhmiä.
Tehtävän kehittäminen ja rajaukset 4 Rajasimme pois matkan suunnittelun ajanloppumisen vuoksi.
Miten tehty? 3 Totesimme että ei ole aikaa.
Kenen esityksestä ja millä tiedoilla? - Ryhmän omilla tiedoilla.
Tukiryhmätoiminta (tiedon saaminen, asiantuntijoiden hyödyntäminen) 3 Hyödynsimme hieman asiantuntemusta muista ryhmistä tietyissä tapauksissa esim. Robot Frameworkin kanssa.
”Fiilis” ja sen syyt (jos ”alavireinen”, niin kuinka parannettu?) 5 Fiilis on pysynyt kohtalaisen positiivinen koko ajan.
Toisten työkiireiden huomioiminen yhteydenpidossa (ennakointi, matkat ym.) 4 Joillakin oli muita kiireitä samaan aikaan projektin kanssa mutta selvisimme niistä ongelmitta.
Yhteydenpitovälineiden käyttö (mikä on järkevä väline eri tilanteisiin, palaverit kallista ajankäyttöä) 5 Käytimmä discord sovellusta aktiivisesti ylläpitoon.
Vuorovaikutuksen tuloksellisuus (Jory, sähköposti, muut) 5 -

4.2.4. Asenne

Mitä? Arvosana Selitystä
Tehtävään 5 Asenne ollut loistava alusta asti.
Oppimiseen 5 Olimme oppimaan innokkaita!
Ongelmiin 5 Ongelmiin suhtauduttiin purevasti.
Ote projektista sen eri vaiheissa 4 Jokaisella lipsuu ote välillä mutta aina voi ottaa uuden paremman otteen ettei enää lipsuisi.
Palautehakuisuus 3 Haimme palautetta välillä muilta.

4.2.5. Tulos

Mitä? Arvosana Selitystä
Tulosta on kaikki, mitä projekti tavoitteellisesti tarjoaa ryhmän ulkopuolisten hyödyksi 5 Lopputulos oli hyvä
Mitkä ovat projektin tulokset? 5 Toimiva sovellus
Kuinka hyviä tuotokset ovat? 4 Hyviä
Onko projektilla ”aineettomia” tuloksia? (esim. asennemuutos) - Emme huomanneet projektin aikana aineettomia tuloksia.
Tulosten arvo organisaatiolle ja muille tahoille 4 JAMKille varmaan hyvä tuotos kun oppilaat pääsevät kurssista läpi.
Jatkotoimenpiteet 4 -

4.3. Arvosanaehdotukset

Mikä on mielestänne arvosana, jonka ansaitsemme em. kriteerien perusteella?

  • Mielestämme ansaitsemme arvosanan 5

  • Kaikki paitsi yksi ryhmän jäsen teki sovitusti hommansa.

Lähteet

Liitteet